Kupovina vozila (auta) na obrt u FBiH
1.7.2025.
Kupovina vozila (auta) na obrt u FBiH
Kupovina vozila (auta) na obrt u FBiH
1. KO I KAKO MOŽE KUPITI VOZILO NA OBRT?
Način kupovine | Vlasništvo | Status vozila |
Kupovina u punom iznosu | Odmah postaje tvoje | Ulazi u osnovna sredstva obrta |
Finansijski leasing | Postaje tvoje na kraju | Ulazi u osnovna sredstva obrta |
Operativni leasing | Ostaje u vlasništvu leasing kuće | Ne ulazi u osnovna sredstva |
2. AMORTIZACIJA VOZILA
Amortizacija vozila je računovodstveni postupak kojim se nabavna vrijednost vozila raspoređuje na više godina, tako da se svake godine dio te vrijednosti priznaje kao trošak poslovanja. Ovaj postupak omogućava ravnomjerno knjiženje troška za sredstvo koje se koristi duži vremenski period.
Ako je vozilo kupljeno u punom iznosu
Amortizacija se obračunava kroz sljedeće korake:
- Izračun nabavne vrijednosti: Uključuje kupovnu cijenu vozila, PDV (ako se ne odbija), te troškove registracije, homologacije, taksi i slične povezane troškove.
- Primjena amortizacione stope: Zakonski maksimalna amortizaciona stopa za putnička vozila u FBiH iznosi 20% godišnje (linearna metoda).
- Godišnje knjiženje troška: Svake godine se 20% ukupne nabavne vrijednosti priznaje kao rashod, dok se cijeli iznos ne amortizuje.
20% od početne vrijednosti se unosi kao rashod, svake godine isto.
Stavka | Iznos |
Kupovna cijena vozila | 28.000 KM |
Dodatni troškovi (registracija, takse, osiguranje…) | 2.000 KM |
Ukupna nabavna vrijednost | 30.000 KM |
Godišnji rashod (20%) | 6.000 KM |
Period amortizacije | 5 godina |
Finansijski leasing
Finansijski leasing predstavlja oblik kupovine vozila na rate, pri čemu leasing kuća kupuje vozilo, a korisnik ga koristi i otplaćuje kroz mjesečne rate. Na kraju ugovora, vozilo prelazi u vlasništvo korisnika.
U knjigovodstvenom i poreskom smislu, finansijski leasing tretira se kao kupovina vozila, vozilo se evidentira kao osnovno sredstvo za rad i amortizuje na isti način kao kod kupovine u cjelosti.
Postupak evidentiranja finansijskog leasinga:
- Amortizacija: Vozilo se amortizuje identično kao kod kupovine u cijelosti (pogledati prethodnu sekciju o amortizaciji).
- Evidentiranje kamate: Kamata koja je uključena u mjesečne rate knjiži se kao rashod u momentu plaćanja rate.
- Evidentiranje glavnice: Glavnica rate ne knjiži se kao rashod, već se evidentira u knjizi osnovnih sredstava i obaveza kao otplata duga.
Stavka | Iznos |
Mjesečna rata | 566 KM |
Kamata u rati | 100 KM (knjiži se kao rashod) |
Glavnica u rati | 456 KM (evidentira se kao otplata obaveze) |
Operativni leasing
Operativni leasing predstavlja najam vozila na duži period, obično od 2 do 5 godina. Vozilo ne prelazi u vlasništvo korisnika, već ostaje u vlasništvu leasing kuće.
Postupak evidentiranja operativnog leasinga:
- Amortizacija: Vozilo se ne amortizuje jer nije u vlasništvu korisnika.
- Evidentiranje rata leasinga: Cijeli iznos mjesečne rate knjiži se kao rashod u momentu plaćanja.
- Zaključi se ugovor o operativnom leasingu na 3 godine.
- Mjesečna rata iznosi 700 KM i uključuje najam vozila, registraciju i osnovno održavanje.
- Svaki mjesec se u knjigu rashoda evidentira cijeli iznos od 700 KM.
- Na kraju ugovora vozilo se vraća leasing kući.
3. POVRAT PDV-A ZA KUPOVINU AUTOMOBILA
Pravo na odbitak PDV-a imaju samo obrti koji su registrovani kao PDV obveznici kod Uprave za indirektno oporezivanje (UIO BiH).
- Vozilo se koristi isključivo u poslovne svrhe.
- Vozilo nije putničko, ili je putničko, ali se koristi u specifičnim djelatnostima kao što su taksi služba, rent-a-car, auto-škola i slično.
- Postoji dokaziva i opravdana veza između vozila i obavljanja poslovne djelatnosti.
- Ako se putnički automobil koristi i u privatne i u poslovne svrhe.
- Ako obrt nije registrovan u PDV sistemu.
Obveznik ne može ostvariti pravo na odbitak ulaznoga poreza: 1. na nabavu, proizvodnju i uvoz putničkih automobila, autobusa, motocikla, plovnih objekata i zrakoplova i rezervnih dijelova za takva prijevozna sredstva, goriva i potrošnoga materijala za potrebe prijevoza, kao i iznajmljivanje, održavanje, popravke i druge usluge koje su povezane s uporabom tih prijevoznih sredstava, osim ako prijevozna sredstva i druga dobra rabi isključivo za obavljanje svoje poslovne djelatnosti; “
4. TROŠKOVI KORIŠTENJA I PRIVATNA UPOTREBA VOZILA
1. Troškovi koji se mogu priznati kao rashod
Ukoliko se vozilo koristi za obavljanje registrovane djelatnosti obrta, sljedeći troškovi se mogu priznati kao rashodi, pod uslovom da su poslovno opravdani:
Trošak | Priznavanje | Napomena |
Gorivo | Da | Samo ako se koristi za poslovne svrhe |
Registracija i osiguranje | Da | U cijelosti |
Servisi i popravke | Da | Ako su opravdani u vezi s poslovnom upotrebom |
Gume i potrošni materijal | Da | Redovno održavanje vozila |
Parking, cestarine, vinjete | Da | Ako su vezani za poslovna putovanja |
2. Dodatni prihod u slučaju privatnog korištenja vozila
Ako vozilo nije evidentirano kao osnovno sredstvo rada, a koristi se djelimično i u privatne svrhe, obveznik je dužan knjižiti dodatni prihod u skladu s članom 17. Pravilnika o primjeni Zakona o porezu na dohodak. Postoje tri prihvaćene metode:
a) Paušalna metoda – 1% nabavne vrijednosti vozila mjesečno
(član 17, stav 5)
Ako se ne vodi evidencija o stvarnoj kilometraži, prihod od privatnog korištenja vozila može se procijeniti u iznosu od 1% nabavne vrijednosti vozila mjesečno.
Nabavna vrijednost vozila: 30.000 KM
Mjesečni prihod: 1% × 30.000 = 300 KM
Godišnji prihod: 3.600 KM
Ovaj iznos se knjiži kao prihod obrta jer se smatra da se poslovno sredstvo koristi za lične potrebe.
b) Operativni lizing – 20% mjesečne leasing rate
(član 17, stav 5)
Ako je vozilo nabavljeno putem operativnog lizinga, a koristi se i privatno, tada se kao prihod knjiži 20% iznosa mjesečne rate.
Stavka | Iznos |
Mjesečna rata | 1.000 KM |
Kamata u rati | 100 KM (knjiži se kao rashod) |
Glavnica u rati | 456 KM (evidentira se kao otplata obaveze) |
c) Metoda evidencije pređene kilometraže
(član 17, stav 4, tačka c)
Ako postoji precizna evidencija o pređenoj kilometraži u privatne svrhe, prihod se obračunava na osnovu broja kilometara i prosječne cijene goriva.
Za konvencionalna vozila:
Pređena kilometraža × 15% prosječne cijene goriva po km
Za ekološki prihvatljiva vozila (električna i hibridna):
Pređena kilometraža × 0,30 KM
Pređeno u privatne svrhe: 500 km mjesečno
Prosječna cijena goriva po km: 0,30 KM
15% × 0,30 KM = 0,045 KM po km
500 km × 0,045 KM = 22,50 KM mjesečno
Pređeno: 500 km
500 × 0,30 = 150 KM → prihod koji se knjiži
3. Način knjiženja troškova u praksi
a) Ako je vozilo osnovno sredstvo rada i koristi se isključivo u poslovne svrhe:
Svi relevantni troškovi se mogu priznati u cijelosti.
Iako putni nalozi nisu zakonski obavezni, preporučuju se radi dokazivanja poslovne upotrebe u slučaju kontrole.
Potrebna je uredna dokumentacija (računi, fakture, servisna evidencija).
b) Ako vozilo nije osnovno sredstvo rada, a koristi se djelimično poslovno:
Samo troškovi koji su povezani s poslovnim putovanjima se priznaju (gorivo, putarine, dnevnice i dr.).
- Putni nalog
- Dokazi o svrsi putovanja (npr. pozivi na sastanke, fakture, e-mail korespondencija)
5. PRODAJA VOZILA U VLASNIŠTVU OBRTA
1. Prodaja vozila nakon potpune amortizacije
Kada je vozilo u potpunosti amortizovano, njegova knjigovodstvena vrijednost iznosi 0 KM. U tom slučaju:
- Cijeli iznos od prodaje knjiži se kao prihod obrta.
- Ne postoji više rashod po osnovu amortizacije, jer je ona već završena.
- Ukupan prihod od prodaje ulazi u osnovicu za porez na dohodak.
Ako je obrt registrovan u PDV sistemu:
Na prodajnu cijenu potrebno je obračunati PDV, ali samo ako je pri kupovini vozila odbijen ulazni PDV.
2. Prodaja vozila tokom perioda amortizacije
Ukoliko se vozilo prodaje prije nego što se u potpunosti amortizuje, važe sljedeća pravila:
Nabavna vrijednost vozila: 30.000 KM
Do sada amortizovano: 12.000 KM
Knjigovodstvena vrijednost: 18.000 KM
Prodajna cijena: 25.000 KM
U tom slučaju:
- 25.000 KM se knjiži kao prihod.
- 18.000 KM (preostala knjigovodstvena vrijednost) knjiži se kao rashod.
- Razlika: 7.000 KM (dobit), ulazi u osnovicu za porez na dohodak.
Potrebno je obračunati PDV na cjelokupan iznos prodaje, ali samo ako je pri nabavci vozila odbijen ulazni PDV.